Eduard Stuchlík – 1999
Tajemný svět detailu přináší duševní očistu
Miroslav Bravenec a Martin Vybíral vystavují společně
Grafik Miroslav Bravenec a fotograf Martin Vybíral společně vystavují do 9. prosince tohoto roku v Místodržitelském paláci v Brně.
Expozice nazvaná tajemný svět detailu tak dokládá, že grafika a fotografie jsou výtvarné disciplíny sobě nejbližší – na této výstavě však jde o něco jiného. Svérázná technika tisků ze smirkového papíru a černobílá kamera usilují o svět ticha uprostřed shonu, mikrokosmos věcí blízkých a obyčejných vytváří svět zadumání, který u grafik směřuje k abstrakci, u fotografií k hledání skrytých významů.
Vybíral začal fotografovat na přelomu 70. a 80. let pod vlivem svého učitele na brněnské „šuřce“ Vladimíra Židlického. Stylizované části figur, struktur a základních forem záhy opustil a objektiv zaměřil na vlastní tělo. Postupně se odklonil od ručních zásahů do obrazu a začal se věnovat čisté fotografii. Recenze jeho výstav se hemžily výrazy, jako je meditativnost, autoreflexe, introspekce a reminiscence na širší kuturní a duchovní povědomí lidstva. Jeho figurální autoportréty svými vypjatými gesty chtěly uniknout z bezútěšné lidské konvenčnosti. Pracoval cílevědomě – tuto jeho vlastnost potvrzuje i to, že, aby mohl vystudovat FAMU, na čas přijal práci nočního hlídače.
Ikdyž je jasné, že veřejnost nejvíce zaujmou ty fotografie, na nichž je zachycen člověk, navíc pokud možno co nejméně oblečený, našel Vybíral v nyní vystavených fotografiích odvahu lidský prvek zcela odstranit. Na snímcích z druhé poloviny devadesátých let ale pohled do sebe a tiché zadumání zůstávají. Vybíralova nenápadná zátiší nevylučují nápaditost, ta je jen trochu skryta a žádá si spoluúčast. Ve ztemnělých plochách jeho snímků prosvítají útržky reality. Jsou jimi kousky suché trávy, stonky lián nebo odpady civilizace, které pomalu vrůstají do svého více méně přírodního podkladu. Může jimi být i Věčné světlo nebo Ztracený dopis. Snímek opuštěného betonového patníku se zejícím otvorem uprostřed nese název Svědomí.
EDUARD STUCHLÍK
MF Dnes, 1. 12. 1999