Antonín Dufek – 2007

Ptaní po osudu civilizačních produktů lze u nás doma dovést až k Janu Nerudovi, který psal o slamníku vyhozeném na ulici. Kam s ním, ptal se někdy před 150 lety ve svém slavném fejetonu, a položil tak onu zásadní otázku, s kterou se potýkáme dodnes. Jen si můžeme přát, abychom spolu s ním mohli řešit problém slamníku a ne třeba jaderného odpadu. Druhou věcí je to, že „za Nerudy“ byly nejobyčejnější civilizační produkty vyzvednuty do říše umění a už se z ní nenechaly vytlačit, nýbrž zaujaly jedno z nejdůležitějších míst. Civilizační produkty, které fotí Martin Vybíral na svých vyjížďkách na bicyklu, mají ke slamníku hodně daleko, ale otázka, co s nimi, je v nich jakoby zakleta. Nevypadají samozřejmě, často jaksi trčí a někdy snad i straší. Vybíral jen vybírá a registruje, nic nesoudí ani neodsuzuje, ale ptá se. Některé věci kolem nás jsou znepokojivé a je jen přirozené, když iniciují proces tázání.

Fotografií je hodně a všechny mohou vést k otázkám, ale cyklistický cyklus Vybírala je naléhavý právě tím, jak je vytvořen. Fotografie vznikaly za soumraku, v hodině mezi psem a vlkem, a za pomoci blesku. Formalisté mohou tuto metodu odbýt poukazem na princip ozvláštnění, ale v tomto případě jde zároveň o rozvíjení autorova dlouholetého zaujetí. Z celého fotografického procesu Vybírala vždy zajímala hlavně expozice, kterou tematizoval mnoha způsoby, vedoucími k obrazově i tematicky působivým výsledkům. Také blesk odkazuje k expozici, je radarovým paprskem vyhledávajícím cíl a symbolizujícím projekci, která se vzápětí protíná s reflexí, se schopností fotografie zrcadlit to, co jsme chtěli uvidět. Název Rozetmívání by mohlo být čímsi pozvolným a pozitivním, v tomto případě je však blesk spíš útočným prostředkem, metodou výslechu nutícího věci k přiznání. Věci se však nepřiznávají a neptají a divák si asi začíná uvědomovat, že bleskové výstřely se od zdí a tabulí odrážejí k němu. Jsme to my, kdo obaluje Zemi civilizací a dost dobře nevíme, kam s ní.

 

Antonín Dufek

Blesková rozetmívání Martina Vybírala. Výběr z cyklistického cyklu fotografií v Café Steiner, Brno, zahájení říjen 2007.