PhDr. Jana Pavlíčková, 1999

Fotografie a Martin Vybíral

 

Mnoho bylo napsáno o historii fotografie. 0 osobnostech, které svým dílem dokázaly, že fotografie nepatří do malířství, že se zrodil nový umělecký obor. Jsou knihy návodů, jak udělat dobrou fotografii. Fotografovat umíme všichni (mnohdy si to myslíme). S automaty, kde stačí zmáčknout tlačítko, převinout film, nechat vWolat (někým) a pak už sejen těšit nad snímky třeba naší báječné dovolené v rodinném albu.

Fotografie jako záznam, který zaujme nás a naší rodinu. (Jsem ráda, žeje…) A jsou profesionální fotografové. Celek, detail, výřez. Světlo, stín, expozice, clona. Jaký fotoaparát, film, objektiv. Těžké řemeslo má profesionální fotograf.

Ve výstavní síni si profesionalitu fotografa neuvědomujeme. Co vše musí znát a umět, abychom my diváci objevili díkyjeho o­čím pro sebe něco nového. Často prostřednictvím fotografie vnímáme nový svět. Dobrý fotograf nás zaujme svým dílem, svým viděním. Martin Vybíral je profesionální fotograf. Ve své volné tvorbě poslední doby zachycuje poezii všední chvíle. Tajemný nový svět detailu, který nevi­díme, často mineme. Nové souvislosti, obraz okamžiku. Uchopí atmosféru, náhodu věcí, které vodou vyplavené, pohozené na pláži, vytvoří na okamžik neskutečný, zvláštní obraz.

Martin Vybíral vytváří ve svých fotografiích svět ticha, pokory, lyrického, možná někdy i nostalgického zastavení, zadumání. Zaostřeno, zachyceno, vyvoláno. Zaostřeno na celý život. A v tom je profesionalita. Znát nejen alchymii fotografie, ale zostřeně vnímat. Vidět krásu věcí, kterých si ostatní nevšimnou. Unést ostatní jínam. A to Martin Vybíral umí.

Je profesionální fotograf. Je to málo?

 

PhDr. Jana Pavlíčková, 1999

Text pro katalog Martin Vybíral, MG Místodržitelský palác, Brno